Vozač proverava kvar ispod haube automobila

Šta da radite kada vam se auto pokvari u Beogradu? Vodič korak po korak

Kvar na automobilu u Beogradu je situacija koja može zateći svakog vozača, bez obzira na iskustvo, starost vozila ili deo grada u kojem se nalazi. Najčešće se dešava u najnezgodnijem trenutku – kada kasnite na posao, kada žurite na sastanak ili kada u kolima imate decu i porodicu.

Panika i nervoza u tom trenutku su normalne reakcije, ali važno je znati da problem može da se reši brzo i bezbedno ako postupite mirno i prateći određene korake.

Ovaj vodič je napisan tako da pruži jasno objašnjenje šta da uradite od trenutka kada automobil stane, pa sve do trenutka kada ponovo budete bezbedno na putu.

Bezbedno zaustavljanje i obezbeđenje vozila

Prvi i najvažniji korak je da obezbedite sebe, svoje putnike i druge učesnike u saobraćaju. Ako automobil pokazuje znakove da će stati – gubi snagu, pali se lampica ulja ili temperature, iz motora dolazi neuobičajen zvuk – potrebno je da odmah uključite migavce i postepeno usporite. Na prometnim mestima, poput Gazele ili Mosta na Adi, najbolje je stati u zaustavnu traku, dok je u gradskoj vožnji neophodno privući se uz trotoar. Nakon što stanete, uključite sva četiri migavca kako bi drugi vozači znali da ste u problemu.

Kada se vozilo zaustavi, sledeći korak je obezbeđenje prostora oko sebe. Zakonska obaveza je da postavite sigurnosni trougao najmanje 50 metara iza vozila, dok je na autoputu preporuka i duplo više. Ako imate reflektujući prsluk, obucite ga pre izlaska iz vozila.

Noću ili po lošim vremenskim uslovima ovo može da napravi veliku razliku između opasne i kontrolisane situacije.

Kako proceniti kvar

Nisu svi kvarovi isti i ne zahtevaju jednaku reakciju. Čak i ako niste stručnjak, često možete da prepoznate osnovni problem na osnovu simptoma. Probušena guma obično se odmah primeti po zvuku i naglom gubitku kontrole nad vozilom. Pregrevanje motora pokazuje se dimom iz haube ili kazaljkom koja ide u crveno polje. Ako vozilo uopšte ne pali, vrlo verovatno je problem u akumulatoru. Kada auto naglo stane i ne reaguje na gas, često je u pitanju problem sa dovodom goriva.

Da bi tekst bio pregledniji, evo tabele koja pomaže da brzo povežete simptome i moguće uzroke:

Simptom Mogući uzrok Šta uraditi odmah
Auto vuče u stranu, čuje se lupkanje Probušena guma Zaustaviti se i pozvati pomoć ili zameniti gumu ako imate rezervnu
Dim iz haube, visoka temperatura Pregrevanje motora Isključiti motor i sačekati da se ohladi, ne otvarati čep hladnjaka
Svetla slaba, auto ne pali Pražnjenje akumulatora Pokušati kablovima ili pozvati putnu pomoć
Auto stao, neće da krene Nedostatak goriva ili kvar pumpe Pozvati šlep službu ili dostavu goriva
Neobični zvuci, gubitak snage Mehanički kvar Ne forsirati vožnju, već čekati pomoć

Kome se obratiti za pomoć

Osoba zove šlep službu "Petner" putem mobilnog telefona
Pozovite pouzdanu šlep službu

U Beogradu postoji više opcija kada vam je potrebna pomoć na putu. Neki vozači su članovi AMSS i tada dobijaju asistenciju kroz članstvo, ali postoji i niz privatnih šlep službi koje dolaze brzo i nude fer cene. Najvažnije je da prilikom poziva znate svoju tačnu lokaciju – ime ulice, broj ili orijentir, jer od toga zavisi koliko će brzo stići pomoć.

U trenutku kada pozovete šlep službu, recite i kakav je kvar, makar okvirno. Da li je auto potpuno u kvaru i ne može da se pomeri ili ste uspeli da se parkirate uz trotoar? Ako je vozilo blokiralo traku, važno je naglasiti jer to znači da će i policija verovatno morati da reaguje. U praksi, ako želite sigurnu i brzu uslugu u gradu, pouzdan izbor je  šlep služba u Beogradu koja pokriva teritoriju Beograda i okoline i nudi intervencije tokom celog dana i noći.

Šta raditi dok čekate

Čekanje na prometnoj ulici ume da bude stresno. Ako ste sami, najbolje je ostati u automobilu sa upaljenim migavcima dok ne stigne pomoć. Ako ste sa decom, trudite se da ih smestite na sigurno mesto dalje od puta. Nikada ne gurajte automobil po prometnoj ulici bez pomoći, jer time rizikujete svoju i tuđu bezbednost. Ako ste u naselju i situacija nije opasna, možete izaći i sačekati pored vozila, ali uvek tako da vas vozači jasno vide.

Dolazak pomoći i rešenje problema

Kada šlep služba ili putna pomoć stigne, oni će prvo pregledati vozilo i proceniti da li kvar može da se reši odmah na licu mesta. U mnogim slučajevima, poput pražnjenog akumulatora ili probušene gume, problem se može rešiti za manje od pola sata. Ako je u pitanju ozbiljniji kvar, vozilo će biti prebačeno u najbliži servis. Uvek je dobro da unapred pitate za cenu i način plaćanja, kako ne bi došlo do neprijatnih iznenađenja.

Prevencija i naučene lekcije

Osoba doliva ulja u motor automobila
Izvor: YouTube/Screenshot, Ne dozvolite da dva puta prolazite kroz ovo neprijatno iskustvo

Posle ovakvog iskustva, mnogi vozači shvate koliko je važno redovno održavanje automobila i osnovna priprema za nepredviđene situacije. Proveravajte ulje i rashladnu tečnost bar jednom mesečno, gledajte da uvek imate komplet obavezne opreme u vozilu i zapisane kontakte šlep službi u telefonu. Na kraju krajeva, ukoliko ne budete održavali sopstveno vozilo, nećete moći da prođete tehnički pregled.

Jedna mala priprema može da uštedi sate nerviranja u trenutku kada problem nastane.

Tabela u nastavku pokazuje najosnovniju opremu koju bi svaki vozač trebalo da ima u vozilu u Beogradu:

Obavezna i preporučena oprema Zašto je važna
Sigurnosni trougao Upozorava ostale vozače
Reflektujući prsluk Povećava vašu vidljivost
Rezervna guma i dizalica Omogućava brzu zamenu na licu mesta
Kablovi za paljenje Rešenje za prazan akumulator
Boca sa vodom Pomaže kod pregrevanja i za piće
Spisak brojeva šlep službi Brže reagovanje u hitnim situacijama

Zaključak

Pokvariti se usred Beograda nikada nije prijatno iskustvo, ali uz prave korake situacija ne mora da preraste u haos. Najvažnije je ostati miran, obezbediti vozilo i putnike, proceniti problem i pozvati pomoć. Čekanje je najneprijatniji deo, ali znanje da ste uradili sve što treba donosi sigurnost i smanjuje stres. Kada problem prođe, shvatićete da uz malo pripreme kvar može da bude samo kratkotrajna neprijatnost, a ne ozbiljna drama.